Άμα δεν έχεις νύχια να ξυστείς, μην περιμένεις από τους άλλους να σε ξύσουν


Θα σας πω την αλήθεια μου για το θέμα του Ναού της Αγίας του Θεού Σοφίας κι όποιος θέλει ας θυμώσει. Έτσι κι αλλιώς με διαβάζετε πέντε - έξι φίλοι, οπότε άντε να μείνουμε τρεις. Καλή καρδιά…

Ο Ερντογάν έπραξε όπως έπραξε για τους λόγους που το έπραξε, πάντως είπε ότι η Αγια- Σοφιά είναι το λάβαρο της Άλωσης της Κωνσταντινούπολης. Εγώ θα έλεγα ότι είναι και το μεγαλύτερο λάφυρο.

Με την κίνησή του να αποφασίσει τη λειτουργία της Μεγάλης Εκκλησίας ως τζαμιού και με τα σαψαλίκια που κάνουν κάθε 29η Μαΐου οι Τούρκοι γιορτάζοντας την Άλωση της Κωνσταντινούπολης, δείχνουν ξεκάθαρα ότι ακόμη δεν κατάφεραν να τα κάνουν κτήμα τους.

567 χρόνια δεν κατάφεραν να κατανοήσουν το μεγαλείο της Πόλης. Μέχρι εκεί μπορούν, μέχρι εκεί φτάνουν, τι να κάνουμε τώρα; Ο Ερντογάν χρησιμοποίησε τη λειτουργία της Αγια – Σοφιάς σε τζαμί, κυρίως, για εσωτερικούς λόγους μήπως και σταματήσει τη δημοσκοπική του κατάρρευση, αλλά και για να δείξει πως ό,τι ανακοινώνει, το κάνει. Έκανε πράξη την αναγγελία για αλλαγή χρήσης της Αγια-Σοφιάς θέλοντας να πείσει ότι δεν μπλοφάρει για τις γεωτρήσεις σε Κύπρο και τις διεκδικήσεις σε Αιγαίο και Θράκη.

Έτσι λειτουργεί, δικό του θέμα. Δε συμπάθησα και ποτέ τους Τούρκους για να εξαγριωθώ τώρα. Με εξαγρίωσαν όμως οι αντιδράσεις της ελληνικής πλευράς, Πολιτείας και πολιτών, αλλά και της Δύσης (με την κυριολεξία του δύω, καθώς δύει πλέον ταχύτατα).

Στην Αγια – Σοφιά πήγα το 2003. Έτυχε να γίνεται τότε μία Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης. Μία εικαστική συνάντηση καλλιτεχνών από όλη την Ευρώπη με έργα που δεν κατανοώ. Μπήκα, λοιπόν, στη Μεγάλη Εκκλησία και είδα κάτι καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις που έμοιαζαν με θερμοκήπια, κάτι προτζέκτορες που πρόβαλλαν στίχους σαλεμένων ποιητών  πάνω σε τοίχους, είδα κάτι τεράστιους μουσαμάδες με φωτογραφίες από ντομάτες, είδα πολλά τέτοια, αλλά εκκλησία δεν είδα.


Συγγνώμη, τόσα χρόνια που ο Ναός της Αγίας του Θεού Σοφίας βεβηλωνόταν ως μουσείο και χώρος εκδηλώσεων που φιλοξένησε μέχρι και επιδείξεις μόδας, δεν ταραχτήκαμε; Δεν θυμώσαμε; Δεν ντραπήκαμε;

Η απάντηση που βλέπω εγώ είναι «όχι». Και την απάντηση μού τη δίνουν όλοι αυτοί που θέλουν να διατηρηθεί η Αγια – Σοφιά ως έχει και να μη μετατραπεί σε τζαμί. Ρε πάμε καλά; Βρεθήκαμε ξαφνικά να υποστηρίζουμε τη βεβήλωση ως μουσείο από τη βεβήλωση ως τζαμί; Χάσαμε τόσο τα μυαλά μας που ζητάμε να παραμείνει μουσείο η Μεγάλη Εκκλησία;

Συγγνώμη που με εξοργίζει η στάση των Ελλήνων όσο και η στάση των Τούρκων, αλλά δε μπορώ να δεχτώ ότι ζητάμε επίμονα να διατηρηθεί η βεβήλωση μίας Εκκλησίας απλώς για να μην αλλάξει ο τρόπος βεβήλωσης.

Το αίτημα θα έπρεπε να ήταν ένα και παντοτινό, να λειτουργήσει η Αγία Σοφία ως Ορθόδοξος ναός. Όμως πότε είχαμε τα κότσια να το κάνουμε, και θα τα βρούμε τώρα; Ποτέ δεν είχαμε τα νύχια να ξυστούμε μόνοι μας, πάντα ζητάμε οι άλλοι να μας ξύσουν.

Τρέχουμε στην UNESCO. Ρε είναι δυνατόν να υπερασπιζόμαστε την Αγια – Σοφιά προτάσσοντας τον ρόλο της ως αρχιτεκτονικού και ιστορικού μνημείου; Χαζέψαμε; Περιμένουμε να διαμαρτυρηθούν οι χριστιανικές μη – Ορθόδοξες χώρες της Ευρώπης. Μα καλά, ξεχάσαμε ότι κατά την περίοδο των Σταυροφοριών, 1204–1261, οι Καθολικοί λειτούργησαν την Αγια - Σοφιά ως ρωμαιοκαθολικό ναό;  

Τι ακριβώς περιμένουμε από αυτούς; Ξεχάσαμε τις καταστροφές και τις προδοσίες τους; Ξεχάσαμε ότι στις 14 Μαΐου ο Πάπας Φραγκίσκος στη Ρώμη και ο μεγάλος ιμάμης Άχμεντ αλ Ταγιέμπ στο Κάιρο εξέπεμψαν διεθνή έκκληση σε μία κοινή προσευχή χριστιανών και μουσουλμάνων για το τέλος της πανδημίας του κορονοϊού;

Έχεις και τους άλλους που παρεξηγήθηκαν επειδή δεν βοηθάει ο Πούτιν. Γιατί να βοηθήσει ο Πούτιν, ρε παιδιά; Όταν ο Βαρθολομαίος αναγνώριζε την Ουκρανική Εκκλησία με τους αχειροτόνητους, όταν ο Ιερώνυμος αποφάσισε χωρίς ψηφοφορία να ανακοινώσει ότι η Εκκλησία της Ελλάδας συμφωνεί με την απόφαση του Πατριάρχη, όταν οι μητροπολίτες ποδοπατιούνται για το ποιος θα φανεί πιο Ιερωνυμικός του Ιερώνυμου και καλεί αχειροτόνητους Ουκρανούς επισκόπους σε συλλειτουργία, όταν ξέρουμε ότι το όνειρο του Πατριαρχείου Μόσχας είναι να πάρει τον τίτλο του Οικουμενικού, όταν η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει γίνει κοσμική, κοσμοπολίτικη και λειτουργεί με όρους πολιτικής, γιατί να βοηθήσει ο Πούτιν;

Στο κάτω – κάτω, ο πρόεδρος της Ρωσίας το είχε ξεκαθαρίσει νωρίς: «Το θέμα της Αγια- Σοφιάς είναι εσωτερική υπόθεση της Τουρκίας». Ξεκάθαρος ήταν, τα συμφέροντα της χώρας του κοιτάζει. Αν δεν κοιτάζουμε εμείς τα συμφέροντα της δικής μας χώρας, δε μας φταίει κανένας Πούτιν.

Για να το πω ξεκάθαρα, όσο θα αρμενίζουμε στραβά θα βολευόμαστε να λέμε ότι ο γιαλός στράβωσε. Ζητάει η πολιτική ηγεσία της Ελλάδας, της Ε.Ε. και της Δύσης  να παραμείνει η Αγια – Σοφιά μνημείο ανεκτικότητας, συμφιλίωσης και σεβασμού σε όλους. Όποιος συμφωνεί, δικαίωμά του. Εγώ διαφωνώ. Δεν θέλω να παραμείνει μνημείο ανεκτικότητας ή μουσείο ή αρχιτεκτονικό επίτευγμα για την εποχή του. Θέλω να λειτουργήσει ως Ορθόδοξος ναός. Μπορούμε να το κάνουμε; Όχι, γιατί καταντήσαμε νάνοι και τσιράκια.

Βλέπω κάτι περίεργους να αλαλάζουν ότι «δεν πρέπει να αλλάξει ο χαρακτήρας του μνημείου» και ταυτόχρονα γράφουν από κάτω  "Σώπασε κυρά Δέσποινα και μη πολυδακρύζεις πάλι με χρόνους, με καιρούς, πάλι δικά μας θα 'ναι".  Δεν πάμε καλά ε;

Δηλαδή κι άντε αύριο έδωσε ο Θεός και πήραμε στα χέρια μας την Αγια-Σοφιά. Ως τι θα την κρατήσουμε; Θα τη λειτουργήσουμε ως Ορθόδοξο ναό; Μα θα σου πει όλος ο κόσμος «Καλά, εσύ δεν φώναζες να παραμείνει μουσείο και μνημείο ανεκτικότητας, συμφιλίωσης και σεβασμού σε όλους; Τώρα πώς θες να την κάνεις εκκλησία;».

Άντε πείτε μου, τι θα απαντήσουμε. Ότι είναι δική μας κι ό,τι θέλουμε την κάνουμε; Ε, αυτό λέει τώρα κι ο Ερντογάν που θέλει να τη λειτουργήσει ως τζαμί κι εμείς απαιτούμε να ξεσηκωθεί ο κόσμος εναντίον του. Έχουμε καταλάβει σε ποια παγίδα πέφτουμε σήμερα, τουλάχιστον σε συνειδησιακό επίπεδο;

Ελπίζουμε ή δεν ελπίζουμε να δει κάποτε Έλληνας την Αγια – Σοφιά με Σταυρό στην κορυφή του τρούλου της και ν’ ακούσει τις καμπάνες της; Αν ελπίζουμε, είμαστε τρελοί που ζητάμε να παραμείνει μουσείο. Τέλος, δεν έχει «ναι μεν, αλλά…». Το αίτημα είναι ένα. Να λειτουργήσει ως Ναός της Αγίας του Θεού Σοφίας! Όχι, να παραμείνει ως έχει τώρα!

Ο Ερντογάν μπορεί να τυφλώθηκε από την αλαζονεία του, μπορεί να πανικοβλήθηκε από την άνοδο των κεμαλιστών και κάνει ό,τι παλαβομάρα του κατέβει στο κεφάλι. Θα σταθούμε απέναντί του, συντασσόμενοι  με τους politically correct θιασώτες της Παγκοσμιοποίησης, της ουδετερότητας του φύλου τύπου Τζέισον – Άντιγκον,  της ουδετεροπατρίας και της απώλειας εθνικής συνείδησης; Κακό του κεφαλιού μας. Ας προσέχαμε. Ούτως ή άλλως εμείς από τα λάθη μας ταϊζόμαστε μια ζωή.

Παραθέτω τις δηλώσεις της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια, της Εθνικής μας Διοργανώτριας, Γιάννας Αγγελοπούλου, του Ύπατου Εκπροσώπου Εξωτερικής Πολιτικής της Ε.Ε., Ζοζέπ Μπορέλ, καθώς και του επικεφαλής της δημοκρατικής μειοψηφίας στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Γερουσίας των ΗΠΑ, Ρόμπερτ Μενέντεζ.

Αν βρείτε τις λέξεις "Ορθόδοξος ναός", παίρνω πίσω όσα έγραψα...








Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η ελπίδα κείται μακράν (1)

Η ατομική ευθύνη και η υποχρέωση στην άρνηση

Το μήνυμα είναι: "Ζούμε στον 21ο αιώνα, η νοοτροπία μας είναι ακόμα εκείνη του 1453"